Musiksymposium 2017

Musiksymposium 2017
04 Jul 2017

Musiksymposium och fortbildning för pedagoger i musik- och kulturskolan

Anmälan från 1 april till 15 september. Vissa workshops kan ha begränsat antal platser.

Vi måste nu (13 sept) göra ett anmälningsstopp då vi har överfullt på vissa workshops. Vid intresse, maila helena@rum för förfrågan om plats, fram till den 15 sept. Bäst möjligheter finns på samtliga workshops för blås.

Anmälan

Tisdag 31/10 och onsdag 1/11 välkomnar vi instrumentalpedagoger till två späckade dagar i SMI´s nya lokaler på Campus Flemingsberg. Adress: Alfred Nobels Allé 15, 141 52 Huddinge

Hitta till SMI

Fortbildande workshops och seminarier, möten, fest och diskussioner som rör pedagogens arbete inom landets musik- och kulturskolor.

Vi samarbetar förutom med SMI också med SPiS – som samtidigt arrangerar sin årliga träff med flera workshops, som deltagande slagverkspedagoger på symposiet kan delta i, även med Blåsarsymfonikerna och Kulturens Bildningsverksamhet.

Workshops med SPiS – schema.

Tisdag:

09:00-09:30 Registrering
09:30-10:00 Presentation

10:00-12:00 Parallella workshops (välj en workshop)
-Musik och rörelse (fulltecknad!)
-Sång
-Kompgrupp (fulltecknad!)
-Piano (fulltecknad!)
-Blåsensemble/orkester
-(Slagverk (arr. av SPiS) http://www.spis.se/index.php?page=2017-2)
-Metodik för särskilda behov och nyanlända
-Singersongwriter
-Ljudteknik, Bosesystem 10:00-10:30
-RUM-info/seminarium 11:00-12:00

12-13 Lunch och utställare

13:00-14:30 Seminarium ”Critical Response” (alla)

14:30-15:00 Kaffe och utställare

15:00-17:00/18:00 Parallella workshops (välj en workshop)
-Improvisation i storgrupp (15-18 med paus – fulltecknad!)
-Singersongwriter (15-17:30 med paus – fulltecknad!)
-Gitarr (gruppmetodik, överförbart till andra instrument – fulltecknad!)
-Träblåsmetodik i storgrupp (doods, toots, jsax/flöjt, klarinett/sax – fulltecknad!)
-Nutida komposition
-Suzuki för blåsinstrument
-Slagverk (arr. av SPiS)
-RUM-info/seminarium 16:30-17:30

18:00-19:00 Konsert med unga symfoniorkestern STORK i samverkan med Länsmusiken

19:00-23:00 Middag och Fest

Onsdag:

-08:45-10:30 Workshop Kör
-09:30-10:30 Möjlighet att ses och dela och diskutera repertoar i anvisade rum
10:30-12:00 Parallella Workshops (välj EN om du inte går på RUM-info/Ljudteknik eller Kör)
-Workshop fiol/cello (i gemensam grupp och för sig) obs! 09:30-12:00
-Saxofonkvartett från Blåsarsymfonikerna
-Metodik för särskilda behov och nyanlända (fulltecknad!)
-Trumpet
-Samba (nästan fulltecknad!) 
-RUM-info/seminarium 09:30-10:30
– ”Ljuv musik idag – tinnitus imorgon?” 10:45-12:00 Seminarium om hörsel m Andreas Forsman (SOF)
-Ljudteknik, Bose 11:00-12:00

12:00-13:00 Lunch och utställare

13:00-14:30 Seminarium med Anita Collins (alla)

14:30-15:00 Kaffe och utställare

15:00-16:30 Panelsamtal och debatt

 

Med reservation för mindre ändringar/tillägg.

Hela storschemat med tider/dagar för workshops (excelfil – klicka på länken)

Anmälan

 

Seminarier:

  • Critical response med Peter Melin och Joakim Anterot

Metoden kommer från Liz Lermans Critical Response Process (CRP) är en metod för feedback – med målet (inom vårt område) att få eleven inspirerad att nå framsteg och motiverad till eget övande.

http://www.lizlerman.com/crpLL.html

Peter Melin är universitetsadjunkt och programansvarig för kandidatprogrammet i skådespeleri vid Högskolan för Scen och musik i Göteborg, och är utbildad i Liz Lermans metod. Han arbetar även med studenter inom klassisk musik i ämnet Stage Presence. Peter är utbildad vid Teater- och Operahögskolan 88-91 och fortbildad på HSM 06-08. Som skådespelare har han arbetat bl.a. på Östgötateatern, flera fria grupper i Stockholm och de sista tio åren innan han satsade på en karriär som pedagog, – på Göteborgs Stadsteater. Som lärare har han undervisat vid Kulturama, Opera studio 67, Balettakademin, dåvarande Teater och Operahögskolan samt sedan 2006på HSM på heltid. Peter har också arbetat som röst- och tal coach mot
olika teatrar, SVT, Trappan, samt enskilda skådespelare och artister. Han
erkänner öppet att han är lätt besatt av feedback och coachning, och tycker
det är väldigt roligt att få arbeta med det i olika konstellationer.

Joakim Anterot är adjunkt på Kungliga Musikhögskolan i slagverk och slagverksmetodik. Ämnesföreträdare Slagverk. (under detta seminarium ligger inga parallella workshops)

  • Seminarium med Anita Collins, Australien, om de senaste forskningsrönen inom music and brain. What If Every Child Had Access To Music Education From Birth?
    Anita continues her deep interest, begun during her PhD research, in the findings in the field of neuroscientcihfic research and how they challenge our current thinking about music education, both its purpose in education and pedagogy for music educators. (under detta seminarium ligger inga parallella workshops) http://www.anitacollinsmusic.com/aboutanitacollins/Ted Talks

    Workshops:

  • Anpassad musikundervisning med Yann Le Nestour och Anna Petraskevica:
    Funktionsnedsättningar, vad det innebär i praktiken inför musicerande och lärande. Anpassad musikundervisning/musikterapi. Verktyg och metoder. Figurenotes. Olika ingångar till musicerande. Spela i grupp. Exempel på individuella och grupplektioner med video.  Anna Petraskevica har 10 års erfarenhet av anpassad musikundervisning. I Riga var hon pionjär och startade verksamheten för funktionsnedsatta i kommunala musikskolan Jurjan. Hon var också samordnare för ett tidigare EU samarbetsprojekt. Även arbete med nyanlända.
  • Blåsensemble och trumpetworkshop med Ronnie Ingle, USA
    Ronnie Ingle är professor på trumpet på North Dakota University och internationellt turnerande solotrumpetare. Hans senaste nationella och internationella soloframträdanden har skett i några av de mest prestigefyllda konsertplatser i världen, inklusive de i Brasilien, Sverige, Australien, Kanada och USA. Han har gjort framträdanden som solist vid Pro Musica Festival i Juiz de Fora, Brasilien och Concerto del Tempietto Festival Musicale i Rom, Italien. Som docent i musik vid University of North Dakota, fungerar Dr. Ingle som trumpetinstruktör och chef för den prisbelönta 12:00 Jazz Ensemble. Han har studerat på University of North Carolina i Greensboro (DMA), Webster University i St. Louis (MM) och Western Carolina University (BA).
  • Peter Tjernberg och Kjell Norberg (Sundsvall): Metodik i träblås (klarinett, flöjt, saxofon)
    för undervisning i större grupp mot yngre barn där enklare instrument som doods/toots/Jsax används. Duon jobbar mycket med nyanlända och i samverkan med grundskolan med dessa instrument i helklass. Instrumenten är billiga och man når snabbt resultat och grunden läggs för övrigt träblås. De har nu kö på klarinett till kulturskolan.
  • Suzukiundervisning för blås (bleckblås-instrument) med Ann-Marie Sundberg: Brassundervisning för små barn.Filosofi och metodik i Suzukimetoden.Organisation,repertoar och praktiska övningar för hela brassfamiljen. Tag med instrument.
  • Improvisation i grupp med Helena S Bohlin och Hans Sjögren: Denna workshop vänder sig till dig som vill utveckla metoder för improvisation i grupp.Vi utgår från blandade genrer och provar oss fram med olika ingångar, ramar, verktyg och styrning där vi använder vår fantasi och kreativitet i samspel med andra i vårt gemensamma musicerande. Vi vänder oss till dig som är öppen för att hitta olika ingångar till improvisation, där lust och uttryck ligger i fokus. Medtag instrument!Helena arbetar med ensemblemetodik på SMI och KMH. På Kulturskolan i Stockholm undervisar hon i flöjtspel och leder Stockholms Ungdomssinfonietta. Med elever och studenter arbetar hon med olika former för improvisation både inom musiken och i möte med andra konstformer. ”Att möjliggöra möten mellan elever där de får utforska och mötas i sina uttryck är bland det mest värdefulla som finns.”Hans Sjögren arbetar som piano- och metodiklärare på SMI. Han arbetar även i Kulturskolan Stockholm med i huvudsak gruppundervisning i pianospel. Hans elever och studenter möts ofta i improvisation med utgångspunkt från olika musikstilar. ”Att utveckla elever från att spela musik de gillar till att uppskatta sitt eget skapande är en spännande utmaning.”
  • Gruppmetodik (gitarr) med Urban Johansson:Urban Johansson har undervisat vid SMI, estetiska programmet, kulturskolan och folkhögskolan i Bollnäs. Han arbetar för närvarande vid Kulturskolan Hudiksvall. “Jag konstaterar nu (med lätt förvåning över att tiden gått så fort) att jag arbetat i över tjugo år som gitarrlärare för elever i olika åldrar och på olika nivåer. Detta kommer naturligtvis att återspeglas i denna mycket praktiskt inriktade workshop kring gruppmetodik för gitarr. Vi kommer att diskutera och utbyta erfarenheter, men framförallt ska vi spela tillsammans. Akustisk gitarr medtages (gärna även capotasto).” (överförbart till andra instrument)
  • Kompgruppsmetodik (pop-/rock) med Örjan Gotensjö:Att låta varje individ i gruppen bli betydelsefull. Att våga ställa krav.
    Trummor, percussion, elbas, elgitarr, keyboard och sång/kör. Man kan ha med sig egen gitarr men kommer att få gå runt på olika instrument. 10-15 deltagare.Örjan Gotensjö var med och startade Fryshusets Rockmusikerlinje. Han är pedagogiskt ansvarig och programledare för ”Get a Groove”, en TV-serie på Utbildningsradion om hur man spelar i popband. Örjan är ensemblelärare på ABBA The Museum, läromedelsförfattare, körledare och undervisar i sång och ensemblemetodik på SMI.
  • Singersongwriting med Johan Wåhlander: Hur skriver man låtar, och varför?
    Ett seminarium/workshop i tre delar om musik, låtskrivande och musikundervisning. Johan Wåhlander, låtskrivare, musikutbildare och författare bakom den framväxande bokserien Black Belt in Music berättar om hur musik och känslor hänger ihop. Du vet kanske allt om rytmer, ackord och skalor, men vet du vad i musiken som skapar olika känslor? Föresten, vad är egentligen känslor?
    Ordet musikteori låter förfärligt trist i mångas öron. Det är inte konstigt. Det mesta som rycks loss från sitt sammanhang och därmed blir verklighetsfrånvänt och teoretisk blir också tråkigt. Låtskrivande är en fantastisk plattform för att undervisa om musik. Plötsligt blir musikteori och andra ämnen spännande. Sång, instrumentspel, teori, arrangering, musikproduktion, noter, ensemblespel – projektinriktad undervisning med låtskrivandet i fokus skapar energi och entusiasm.

  • MUSIK OCH RÖRELSE MED YNGRE BARN med Anna-Carin Ahl:
    I workshopen presenteras hur vi kan presentera musikaliska verktyg och byggstenar för yngre barn och nybörjare. Vi prövar hur detta kan införlivas i instrument/sång-undervisningen och hur dessa verktyg kan bli användbara för elevers eget skapande. Anna-Carin är rytmiklärare och undervisar bl a i musik och rörelse, estetiska lärprocesser och konstarter i samverkan på SMI. Hon har lång erfarenhet av musicerande med yngre barn i förskola, grundskola och kulturskola.
  • Samba med Parik Wetterström
    Öppet för alla instrument! Patrik har jobbat på kulturskolan i Stockholm i mer än 20 år som slagverkslärare där han arbetat med individuell undervisning och ensemblespel. Han har även jobbat med skolklasser runt om i Stockholm och lärt ut och spelat samba. För att spela samba behöver man inte vara slagverkare utan alla kan spela om man anpassar nivån till gruppen. Att få alla känna sig behövda och vara delaktiga i ett sammanhang är det väsentliga med att spela tillsammans och då i form av samba batucada rytmer. Denna workshop produceras av SPiS.

  • Sång med Helena Jonason, Vocal Art.
    Tekniker inom afrogenrerna – hur undervisar man det man kanske inte själv fullt ut behärskar?

    Helena rör sig obehindrat mellan genrer, från opera och romans till pop och musikal och har medverkat i musikaler och operor på Oscarsteatern, Cirkus, Norrlandsoperan och Folkoperan. Sedan 1992 är hon verksam som sångpedagog med examen som sångsolist från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm inom både klassisk och afroamerikansk tradition. Ständigt uppdaterad i ny pedagogik, forskning och egen konstnärlig utveckling genom kurser i anatomi, fysiologi, psykologi, samt workshops och masterclasses i sång och teater. Lärare i sång, sångmetodik och interpretation vid Stockholms Musikpedagogiska Institut SMI, 1998-2008. Lektor i sångmetodik och lärare i sång på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, 2008‐2013. Idag har hon sin egen studio där hon i huvudsak jobbar med professionella sångare och kompetensutveckling för sångpedagoger.
    helenajonason.com
  • Piano med Stefan Bojsten och Johan Sandback. Metodik, teknik, repertoar och samtal.
    Stefan Bojsten
     är en av Sveriges mest etablerade pianister. Han har som solist framträtt med de flesta svenska orkestrarna och givit konserter i Skandinavien, Europa, Asien och USA. Stefan är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm med Esther Bodin-Karpe som lärare. Utlandsstudier i London och New York med Phillys Sellick och Arthur Balsam som viktiga lärarkrafter. Sedan 1997 är Stefan Bojsten professor vid Kungl.Musikhögskolan i Stockholm men även ofta förekommande master class-gäst vid andra högskolor. Han driver också Sveriges nu mest omtalade musikserier ” Pianomusik på Konstakademien” genom initiativet ”Piano Visions” tillsammans med Johan Sandback. pianovisions.se
    Johan Sandback: Med examen från KMH och studier i pianospel vid Royal Academy of Music tog han 2002 dok-torsexamen som solopianist och vann den prestigefyllda tävlingen Carpenter Piano Recital Prize och han har vunnit flera tävlingar sen dess. Mästarkurser för bl a Hans Leygraf, Dimitri Bashkirov. Han är också en hängiven pianolärare och grundade 2001 diskussionsforumet pianoforum.net som utvecklats till webbplatsen pianostreet.com.
  • Körmetodik och repertoar med Anci Hjulström, Göteborg.
    Scenisk musikalisk kommunikation, kroppsspråk och den närvarande rösten. Hur man mår bättre på scen och uttrycker det man vill. Övningar i hur man kan jobba med enkla teman och musikdramarturgi på konserter. Hur man kan använda sig av barnens/ungdomarnas olika förmågor o väva in i konserten. www.ancihjulstrom.se
    A
    nci Hjulström har i 30 år deltagit i medskapandet av den sceniska kören Amanda i Göteborg. www.amanda.nu
  • Stråk (cello/fiol/viola) med Ylva Nilsson och Erika Södersten. Första passet instrumentspecifik metodik och samspelsrepertoar. Erika med fiol/altfioler och Ylva med cellister.
     Andra passet jobbar vi gemensamt med fokus på notinlärning, gehörsspel, övning samt inspiration-motivation och vi har även en gemensam ensemblespelsstund . Medtag instrument!
     Erika Södersten är profilansvarig för stråk på SMI, Ylva Nilsson är lärare i cello och cellometodik på SMI.
  • Blåsarsymfonikernas saxofonkvartett
    Medlemmarna i kvartetten är alla framstående instrumentalister och också meriterade och drivna pedagoger. Martin Eriksson, Matias Karlsen Björnstad, Johannes Thorell och Linn Persson.Workshopen kommer att fokusera på puls, rytm och underdelning. Ensemblen spelar och visar exempel på hur man kan arbeta med puls/rytm och alla deltagare i fortbildningen kommer också praktiskt att få prova på kvartettens metodik i ett stycke av Terry Riley. Noter på stycket av Terry Riley, Tread on the Trail,  kommer skickas ut i förväg i pdf-format.

Hela storschemat med tider/dagar för workshops (klicka på länken)

Med reservation för mindre ändringar.

Priser:

Alla priser inkl luncher, kaffe o kaka.

Kostnad för fest tillkommer a 300 kr. Buffé inkl 1-2 glas vin/öl, underhållning och fri scen för jam.

Ordinarie pris för symposiet (båda dagarna): 1 700 kr

Medlem i RUM Stockholm:  1 300 kr (subvention av distriktet, medlemmar från andra distrikt kan ansöka om subvention från sitt distrikt)

En dag 1 100 kr

En dag, medlem i RUM Sthlm: 800 kr

Övernattning i delat dubbelrum 600 kr

Övernattning i enkelrum 1070 kr

Priserna ovan gäller om vi håller festen på hotellet som ligger i Skärholmen i närheten av Campus Flemingsberg och vi ordnar då samlad transport dit.

Det går förstås också att ordna eget boende.

 

Dela